Remélhetőleg már mindenki kiröhögte magát az ilyen-olyan listákon, úgyhogy eljött végre az ideje, hogy divathullámoktól, hype-tól, hipszterségtől mentesen, kizárólag a zenére koncentrálva szembesüljünk 2013 legjobb albumaival. Vannak fenntartásaim a listázással kapcsolatban, de mindenképpen úgy vélem, szüksége van a világnak arra, hogy egy autentikus zenei forrás is megnyilvánuljon a kérdésben, aki nem hajlandó bekajálni a rockzenei médiumok által szervírozott unalmas menzakaját.
Egy Sabbath vagy egy Motörhead beesik néha, de a nagyobb neveket leszámítva, minden nagyképűség nélkül állíthatom, hogy az összes jó zenéről a Léggitáron lehet először olvasni magyarul, vagy mondjuk ír zenekar esetében én írok először a szigetországon kívül, indonéz zenekar esetében én írok először az északi féltekén, az elmúlt évek legjobb progresszív rock lemezéről pedig én írok először a világon. Igen, jól látod, ettől (is) piacvezető a piacvezető. Ilyen világot élünk, a rockmagazinok csócsálják a Ghostot, meg a többi hájpolt szart, meg hogy a Nightwish éppen melyik énekesnőjét idegelte ki, a rendszertelenül üzemelő kis blogok meg megmondják, mi is a tutiság.
A pozitívumokról és a negatívumokról volt már szó, úgyhogy jöjjön a top 40. Rohadt sok jó zene volt 2013-ban. Néhány éve alig tudtam hét-nyolc normális lemezt összeszedni, idén viszont elég hamar egyértelművé vált, hogy még a 40-es listáról is kedvencek fognak lecsúszni. Aki szerint nincs manapság jó zene, hát az tényleg rossz helyen keresgeti őket. Nem tudtam melyik ujjamba harapjak, így szubjektív szempontok alapján nem is tudtam rangsorolni, maradt a szigorúan tudományos módszer: a szóba jöhető kb. 55-60 minőségi albumot apránként meghallgattam, a nótákat egytől tízig terjedő skálán lepontoztam, átlagot számítottam, majd mikor végeztem az utolsóval is, akkor az Excel kidobta a végeredményt. A lemezek pontozását továbbra is parasztvakításnak tartom, de ez a módszer nagyon jól kiszűrte, hogy melyik albumon vannak gyengébb pillanatok, és a végeredménybe nem is nagyon tudtam belekötni. A számok nem hazudnak!
Akikről volt szó a blogon, azoknál a cím alatt ott a link a hivatkozó szakirodalomra, a többinél meg néhány mondatos rövid indoklás.
40. Carcass - Surgical Steel
(2013-ban így kell szólnia egy metállemeznek! A klasszikusokhoz nem ér fel, de visszahozta egy kicsit a ’90-es évek beszaratós, paráztatós hangulatát, mikor néhány zenétől tényleg be lehetett csokizni a félelemtől)
39. Monster Magnet - Last Patrol
(A beígért nagy vintagekedésből nem nagyon lett semmi. Ősrockhoz szokott füllel szinte modern a hangzás, vagy legalábbis nem sokban különbözik az előző albumtól. A Monster Magnet első tábortűznél gitározgatós lemeze)
38. Beelzefuzz - S/T
(A Beelzefuzz olyan zenét játszik, mintha mindegyik számukban Black Velvet-féle ódon popslágereket dolgoztak volna fel. Az ősrockos külső kicsit komolytalan hangvételű zenét takar, szóval ember nem érti, hogy kerültek ezek ide)
37. Motörhead - Aftershock
36. Muscle Tribe of Danger and Excellence - Eagles and Chainsaw
(Modern dallamos rock/metál. Egy kis groove, egy kis keménykedés, hát befeszül, erek kidagadnak, a süvöltős részeknél elég Anselmósan nyomja az énekes. Letölt.)
35. Tobeatic - All To Hell
34. Fates Warning - Darkness In A Different Light
(Mondhatni semmi különös. Az elmúlt években köznevetség tárgyává vált klasszikus prog metál bandák fölött a Fates Warning tartja az esernyőt)
33. Uncle Acid And The Deadbeats - Mind Control
(Az Mt. Abraxas elején hallható az év búvalbaszott doom metál riffje. Ha a lemez végére nem esne le a színvonal, akkor sokkal előbbre jutottak volna.)
32. Bombus - The Poet And The Parrot
(A Burst egykori gitárosa itt basszerozik jelenleg. A Motörheades áthallások miatt egy kicsit hasonlítanak a Kvelertakra, de tőlük azért sokkal szellősebb zenét játszanak.)
31. Zodiac - A Hiding Place
(Elsőre nagyon száraznak tűnt, de idővel azért beérett. Sima slágerbluestól sokkal több van itten. Ha a Leave Me Blind líráját egy ismertebb csapat készíti, már a csapból is ez folyna)
30. Rising - Abominor
(Nem ér fel az első album zsenijéhez, de a jelenlegi tápos csirkés metál mezőnyben ez egy nagyon erős, riffelős, üvöltős, post-Mastodonozós metálzene)
29. Horisont - Time Warriors
(Elsőre ez sem tűnt olyan erősnek, mint az előző, de egy idő után ezt is sikerült jóra hallgatni. Mintha a klasszikus P. Mobilban Révész Sanyi bácsi énekelne)
28. Dead Lord - Goodbye To Repentance
27. Ka Tet - Arcadia
26. Magic Circle - S/T
(Bostoni hc-s arcok iszonyatos nagy ősrockba oltott doom metált csináltak! Az utolsó Cathedraltól vártam volna ilyen epikus jelleget)
25. Spiritual Beggars - Earth Blues
(Mike Amott a lovát ugratja, ki tudja már hányadszor. Cipőt a cipóboltból, ősrockot az eredeti őstermelőtől.)
24. American Sharks - S/T
23. Spirits Of The Dead - Rumours of a Presence
(A hiányzó láncszem az ősrock és a stoner között. Ez már a harmadik albumuk a totális ismeretlenségben. Ha a nemzetközi rockmagazin-maffia kihúzza majd egyszer a fejét a Ghost-féle viccbandák seggéből, akkor talán majd őket is észreveszik.)
22. The Sigit - Detourn
21. The Movements - Like Elephants 1
(A Movements továbbra is egyedi, azonnal felismerhető, mégis teljesen más, mint amit korábban csináltak. Talán sokkal előrébb lenne a helye, de mindig van egy kis hiányérzetem, mikor hallom az új dalokat, amiben a Beatles mellett már Simon and Garfunkelt is érzek)
20. The Trousers - Freakbeat
19. The Quill - Tiger Blood
(Az év legjobb énekdallami itt vannak, hát miket énekel már az ember! Névről már ismertem őket korábban, de nem gondoltam volna, hogy ilyen fasza zenét tolnak - pedig svédek is, meg hard rockba ágyazott dallamos stoner is, szóval művészet volt eddig kihagyni őket. Dalok, amiket hallani kell: Freak Parade, Storm Before the Calm, Darkest Moon)
18. Egonaut - Mount Egonaut
17. The Crystal Caravan - With Them You Walk Alone
(Minőségi svéd ősrock, 428. fejezet.)
16. ASG - Blood Drive
15. Black Wizard - Young Wisdom
(Posztgraduális ősrock. Felnőttzene, komoly embereknek)
14. Kvelertak - Meir
13. Crag Dweller - Magid Dust
12. Alice In Chains - The Devil Put Dinosaurs Here
(Az Alice In Chains szart még nem csinált. Van ami sosem változik)
11. The Permutation - Saviors & Villans
(A dán fiatalok első lemezén a pszichedelikus rock egy különösen goromba változata hallható. Vannak gyermekbetegségek, meg néha mintha teljesen elvesztenék a fonalat, de gyönyörű baszki, gyönyörű!)
10 Los Disidentes Del Sucio Motel - Arcane
9. Blood Ceremony - The Eldritch Dark
(Napjaink legjobb banyametálja. Fuvola, középkori hangulat, minőségi ősrock, és egy olyan énekesnő, aki nemcsak audiovizuális kiegészítőként szolgál, hanem rendesen tolja a nagybetűs rockot)
8. The Good The Bad And The Zugly - Anti World Music
7. Bad Religion - True North
Az eddigiek is mind csúcskategóriások a maguk műfajában, de most jön az első hat, amik már olyan szempontból közel vannak a tökéleteshez, hogy nyugodtan lehet annak is hívni őket. Egyes vélemények szerint mind a hatban szar az énekes, ami egyrészt nem igaz, másrészt meg nem is érdekel, mert a dalok jók, a többit meg leszarom
6. SNFU - Never Trouble Trouble Until Trouble Troubles you
5. Magma Rise - The Man In The Maze
4. Stratus - Stratology
3. Kadavar - Abra Kadavar
2. Taliban Airways - With Further Ado
1. Snakeskin Angels - Follow The Snake to The Core
Legjobb EP-k
Itt minden szempontból tökéleteset nem találtam az általam vizsgált kb. három tucatnyi minőségi versenyzőből, ráadásul az Isten Háta Mögött és a Watch My Dying is komoly csalódást okozott. Az élmezőny:
1. Ozone Mama - Freedom
2. Spacegoat - s/t
3. Anodizer- s/t
4. Lion Farm - Bells of the Fallen
5. Strauss - s/t
6. Lokvargen - s/t
7. Middlemist Red - As If You Could Mess This Up
8. Peace Killers - s/t
9. Eletric Ruin - s/t
10. Jess And The Ancient Ones - Astral Sabbat
- Legjobb számok: Kadavar - Fire, Trouble - When The Sky Comes Down, Taliban Airways - Long Way To The Bottom (If You Wanna Play The Blues), The Sigit - Let The Right One In, Los Disidentes Del Sucio Motel – Santa Muerte, The Good The Bad And The Zugly - Reaction Formation, Ozone Mama - Go.
- Legjobb gitárszólók: Trouble - When The Sky Comes Down, Stratus - Arithmetic and Calculus
- Az év legolvasottabb posztja: Miért beteg a magyar metál?(7000+ oldalletöltés a Google Analytics alapján, a Blog.hu belső statja még szebb számokat szokott mutatni, de azokat fenntartásokkal kezelem)
- Az év, az évtized, az egész kibaszott univerzum legfontosabb zenei ismeretterjesztő posztja a Sztóneres bakancslista, na meg a Top 10 ősrock
- A legjobb zenekarnév: Tutan Come On
- Legnagyobb csalódás: A Wilhelm Scream - Partycrasher
- Az ősrock korunk metálja.
Legjobb klip: Kvelertak - Bruane Brenn
Utolsó kommentek